06 519 34 857 info@bloomvitality.nl

Orthomoleculair advies

Wil jij weten welke voeding en supplementen jou optimaal kunnen ondersteunen? Heb je specifieke klachten en ben je benieuwd wat voeding en/of supplementen hierin voor jou kunnen betekenen?

It’s your time to bloom…

Orthomoleculair advies

Voeding kan een geneeskrachtige werking hebben: “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”, een bekende uitspraak van Hippocrates. De invloed van voeding is in de loop der tijd echter ondergesneeuwd geraakt door allerlei ontwikkelingen in de reguliere geneeskunde, terwijl voeding een belangrijke rol speelt als het gaat om niet ziek worden of herstellen.

Wat is orthomoleculaire voedingsleer? Orthos is het Griekse woord voor juist, recht of gezond en moleculair heeft betrekking op de moleculen in ons lijf. Binnen de orthomoleculaire therapie streeft men er dus naar om het lichaam stoffen aan te bieden die het optimaal kan gebruiken en verwerken om gezondheid te behouden of te herstellen. 

In een orthomoleculair consult nemen we jouw huidige voedingspatroon onder de loep en werken we naar een gezond eetpatroon met zoveel mogelijk pure, natuurlijke voeding. Dit doen we in kleine stappen, zodat het goed vol te houden is en jouw voedingspatroon blijvend verandert.

Voor wie?

Orthomoleculaire therapie is geschikt voor iedereen die:
– gezonder wilt eten en/of wilt afvallen;
– interesse heeft in ondersteunende supplementen (vitamines & mineralen);
– specifieke klachten heeft, zoals gebrek aan energie, maag- en darmproblemen, hormonale onbalans, huidklachten.

Waar moet je aan denken bij een gezond eetpatroon?

– zoveel mogelijk pure, natuurlijke (onbewerkte) voeding, bij voorkeur biologisch;
– weet wat je eet (etiketten lezen);
– veel groente, liefst 400-500 gram per dag;
– eet zoveel mogelijk de volle vrucht van fruit en beperk het drinken van fruitsappen of -smoothies;
– voldoende eiwitten;
– elke dag een handje ongebrande en ongezouten noten;
– gebruik kruiden om je eten op smaak te brengen;
– vermijd chemische zoetstoffen en toegevoegde suikers;
– kies voor de juiste vetten, zoals vette vis, walnoten, olijfolie, kokosolie, roomboter;
– eet gevarieerd, pas de 3-dagen regel toe (als je vandaag brood eet, eet je dat morgen en overmorgen niet);
– drink voldoende water;
……en natuurlijk is er af en toe ruimte voor iets ongezonds!

Supplementen

Gezonde voeding is een eerste vereiste. Maar zelfs wanneer je voedingspatroon gezond en evenwichtig is, kunnen er toch tekorten optreden in vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. Vooral in de volgende gevallen is het nemen van supplementen aan te raden:

– zware toxische belasting (denk aan blootstelling aan luchtverontreiniging, overmatig gebruik van voeding met geur-, kleur- & smaakstoffen en conserveringsmiddelen, slikken van medicijnen);
– verkeerde of te weinig voeding, waardoor het lichaam onvoldoende van de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt;
– extra ondersteuning van het immuunsysteem, vooral bij infecties;
– overmatige stress vergt veel extra inspanning van je lichaam, waardoor tekorten kunnen ontstaan in voedingsstoffen;
– bij chronische ziekten en vroegtijdige veroudering.

Bij het aanschaffen van supplementen is het belangrijk om te kiezen voor kwalitatief hoogwaardige merken, die supplementen op de markt brengen met een hoge biologische beschikbaarheid (lichaamseigen stoffen die goed worden opgenomen). Goedkoop is in de meeste gevallen ook duurkoop! Ik adviseer je graag.